Progi, błotniki, drzwi, nadkola, zderzaki, pokrywy silnika lub bagażnika – czasem życzyłbyś sobie, żeby dało się je wymienić pstryknięciem palców. Albo chociaż stosunkowo prosto dokonać napraw zdezelowanych części. Na część problemów rzeczywiście istnieje takie rozwiązanie, a w tym artykule dowiesz się, jaka spawarka do blacharki samochodowej pozwoli Ci im zaradzić.
Jaka spawarka do blacharki samochodowej będzie najlepsza? Jakie problemy musi pomóc rozwiązać?
Szczęśliwi posiadacze nowych samochodów, wyjeżdżający nimi prosto z salonu, zwykle nie mają tego problemu. Większość z nas jednak prowadzi starsze pojazdy, a z wiekiem samochodu rośnie jego podatność na awarie, uszkodzenia, a przede wszystkim – korozję. Metalowe części, początkowo schludne i lśniące, z czasem zostają porysowane, obtarte lub odgniecione, co sprawia, że znajdująca się na nich powłoka ochronna niszczeje, przez co dostęp do metalowej powierzchni ma woda. W efekcie utleniania żelaza powstaje rdza – początkowo jest jedynie nieestetycznym dodatkiem, jednak z czasem w blasze pojawiają się nadżarcia, aż wreszcie – jawne otwory. Niektóre z elementów blacharki mogą być wykonane z metali nieżelaznych – to znaczy, że nie rdzewieją – jednak również i one z czasem ulegają deterioracji – zostają wgniecione lub zupełnie oderwane. Samochód w trakcie podróży jest Twoją ochroną – zbiera ciosy za Ciebie.
Spawanie blacharki samochodowej - jakim wyzwaniom musisz sprostać?
Jeśli wystarczy wyjechać samochodem z uszkodzoną blacharką na podjazd, wyprowadzić spawarkę i dokonać niezbędnych napraw, w czym tkwi problem? Otóż nie jest to tak proste, jak się wydaje. O ile bowiem łączenie – mniej lub bardziej profesjonalnie wykonane – prętów zbrojeniowych czy masywnych kątowników wymaga jedynie podstawowych umiejętności spawalniczych (w zasadzie wystarczy przeczytać jeden wpis blogowy, aby móc wykonać funkcjonalne połączenie), o tyle blacharka samochodowa to inna bajka. Dlaczego? W odróżnieniu od nich jest niezwykle cienka – w związku z tym akcent zostaje przeniesiony z maksymalnego amperażu (jak w przypadku grubych blach) na minimalny, przy którym spawanie jest jeszcze efektywnie możliwe. Wyobraź sobie bowiem blachę samochodową grubości 0.6 mm, do tego nadżartą przez rdzę – ile jej zostało? Jaką wytrzymałość może mieć metal grubości tektury? Ile ciepła możesz dostarczyć do tak cienkiego elementu zanim go uszkodzisz? Dla amatora spawanie blacharki to ciągłe przepalanie starej powierzchni i łatanie tak powstałych dziur – to dlatego, że blacharka samochodowa projektowana jest z myślą o zgrzewaniu, nie o spawaniu. Nie jest to jednak niemożliwe.
Jaka spawarka do blacharki samochodowej – metoda MMA, MIG, czy TIG?
To jak najbardziej uzasadnione pytanie, jednak zacznijmy poziom wyżej: jaka spawarka do blacharki samochodowej – transformatorowa czy inwertorowa? Dzięki temu od razu możemy odrzucić tę pierwszą kategorię, jako że spawarki transformatorowe mają zbyt niską stabilność łuku – korzystanie z nich do prac na niskim prądzie, wymagających ręki chirurga, mija się z celem. Z pozostałych warto przyjrzeć się tym, które pracują w dwóch trybach: MIG lub TIG (MMA daje niskie jakościowo spoiny). I rzeczywiście, jest możliwe spawanie blacharki metodą MIG, choć nawet doświadczeni spawacze opisują to doświadczenie raczej jako udrękę. Najlepszym wyborem, choć jednocześnie najbardziej pracochłonnym i najtrudniejszym w obsłudze, okaże się wybór spawarki TIG.
Spawanie punktowe - co to takiego?
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na MIG czy (polecany) TIG, szukaj takiej spawarki, która posiada tryb pracy do spawania punktowego – to on jest sekretem trwałych i estetycznie wyglądających spoin niemal dowolnych materiałów, z których przynajmniej jeden jest nawet bardzo cienką blachą. Spawanie punktowe jest stosunkowo tanie, a do tego zapewnia wysoką operatywność – możesz je przeprowadzić w wielu pozycjach. Wszystko to jest możliwe dzięki temu, że spawając punktowo dostarczasz bardzo niewiele ciepła – dlatego właśnie nie stanowisz zagrożenia dla struktury cienkich elementów, dodatkowo ograniczając napięcie termiczne, które mogłoby prowadzić do odkształceń. Po prostu stawiasz punkty w oznaczonych miejscach, tylko po jednej stronie łączenia – i to wystarcza.
Jaka spawarka do blacharki samochodowej metodą punktową TIG?
Spawarkę TIG z funkcją pracy punktowej możesz nabyć już poniżej 3000 PLN – np. model Sherman DIGITIG 200 AC/DC Multipulse. Posiada płynną regulację prądu spawania oraz funkcję arc force, która zapewnia zwiększoną stabilność łuku spawalniczego. Ponadto wyposażona jest w szereg dodatków i wysokie parametry (choćby amperaż, czy cykl pracy), które pozwolą Ci na swobodne używanie jej również do innych zastosowań.